CRM-systemer for Electronica
Når det gjelder å markedsføre sin egen musikk i dag, er det mye å sette seg inn i. For å oppnå så effektiv markedsføring som mulig, er det en god ide å benytte seg av de verktøyene for dette som finnes tilgjengelig. Hvis du produserer elektronisk musikk, er det avgjørende for deg at du har gode kunderelasjoner og en effektiv og transperant behandling av dette. Det er nettopp her CRM (Customer Relationship Management) kommer inn. Dette systemet er nok mest kjent som et verktøy for selgere innen bedriftssektoren, såkalt B2B. Det kan likevel også være et nyttig verktøy for markedsføring for musikkprodusenter, og vi skal se litt nærmere på akkurat det i denne artikkelen.
Ta musikkproduksjonen din til nye høyder med CRM
CRM kan utvilsomt bidra til å gjøre musikkproduksjonen, på alle nivåer i prosessen, fra innspilling til markedsføring, mer effektiv for deg og din virksomhet. I dag bruker musikere over hele verden CRM og de fordelene som systemet har i deres musikkproduksjon.
Alt som er nytt av teknologiske nyvinninger i dag kan virke litt skremmende i starten. Men det er ingenting å frykte. Du setter deg raskt inn i hvordan systemet virker. CRM har i utgangspunktet 3 klare hovedoppgaver:
• Å beholde dine allerede eksisterende kunder
• Skape tettere relasjoner med din allerede eksisterende kundekrets
• Identifisere og kapre flere nye kunder
Ha full styring på dine kunderelasjoner med CRM
Hovedoppgaven til et crm system er å forbedre styringen av dine kunderelasjoner i virksomheten din. Med CRM-systemet kan du utforme og forbedre planen din for markedsføring, samt skape en bedre arbeidsprosess og bedre utnytte de programmene som du allerede bruker i bedriften.
En av de største fordelene med CRM er at du og dine kunder til enhver tid kan dele all oppdatert informasjon. På denne måten unngår man misforståelser og irritasjon som også kan bidra til at kunden mister interesse for tjenestene som du tilbyr og kanskje velger en annen aktør.
CRM- systemet analyserer ting som hvilke potensielle kunder du har i markedet, dine eksisterende kunder og hvilke produkter som vil gi best avkastning for bedriften din. Når du starter opp systemet om morgenen, vil du se en visning og oversikt over de nyeste tilbudene, hvilke møter du har på agendaen, kalender, osv.
Du vil også kunne lese ukentlige rapporter som er skreddersydd og tilpasset hvert kundeforhold, hva som er neste trinn i prosessen, økonomi, kalender og oppdatering av de nærliggende tiltakene som må gjennomføres. Samtidig har du hele tiden kontroll på den langsiktige planen for virsksomheten din.
Hva gjør at et CRM-system vil gagne deg økonomisk som musikkprodusent?
Som musikkprodusent av Electronica vil et CRM-system ha en positiv innvirkning på hvordan du styrer og beregner hvilken lønnsomhet virksomheten din har, det bidrar til å forenkle ting og øker effektiviteten i bedriften radikalt. CRM-systemet har med andre ord alle verktøyene som du trenger for å kunne tilby en smidig og sømløs arbeidsprosess fra A til Å.
Legg att eit svar